Yahwoof! Hondenforum
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
September 09, 2010, 05:45:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
Het forum is geupdate! Nieuwe look, nieuwe mogelijkheden!
491 aantal berichten in 159 topics door 610 geregistreerde leden
Nieuwste lid: jerrellowensa
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  Yahwoof! Hondenforum
|-+  Katten
| |-+  Kattenziektes
| | |-+  Is mijn kat doof?
0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Print
Auteur Topic: Is mijn kat doof?  (gelezen 1889 keer)
Marijke
Newbie
*

Bekijk profiel
« Gepost op: Februari 03, 2008, 12:22:17 »

Sinds een maand of vijf hebben we twee kattinnetjes in huis gehaald. Allebei komen ze uit een ander nest.

De ene (7 maand ondertussen) doet het heel goed. Groeit goed, heeft een dikke vacht, heeft haar eigen zin... een echte kat...

De andere is precies een beetje 'achter'. Ten op zichte van de andere heeft ie maar een dun pelsje, is eerder aan de magere kant, is super aanhankelijk, draagt met vanalles rond... soms denk ik dat er een beetje 'hond' doorheen gemixt zit   Cheesy

Maar wat ik me vooral afvraag is of ze wel hoort, maar volgens de dierenarts is dat onmogelijk te testen.

Katten kunnen ziektes erg goed verbergen maar er zijn toch een aantal redenen waarom ik vermoed dat ze niet (goed) hoort.

In tegenstelling tot de andere wordt ze haast niet wakker door lawaai
De stofzuiger is haar favo speeltje
Als ze wakker wordt begint ze te krijsen alsof ze gedesorienteerd is (volgens een bron op het internet is dat zo bij dove katten)
Als ze één keer met iets bezig is (spelletje) wordt ze zelden afgeleid.

Andere dingen doen ons dan weer twijfelen

Ze speelt super graag met alles dat ritselt (verpakkingspapiertjes e.d.)
Haar oortjes bewegen wel

Dat is zo op dit moment even het voornaamste waar ik kan opkomen.

Nog even voor de volledigheid: het is geen witte kat! maar een zwarte, voor dat jullie met die mythe afkomen.
admin
Administrator
Newbie

Bekijk profiel
« Antwoord #1 Gepost op: Februari 03, 2008, 11:09:09 »

gooi een metalen kom op de grond zonder dat ze het ziet, als ze opschrikt hoort ze

Nog even voor de volledigheid: het is geen witte kat! maar een zwarte, voor dat jullie met die mythe afkomen.

welke mythe?
witte katten zijn vaak doof, dat is geen mythe maar een wetenschappelijk vaststaand feit. Het heeft te maken met een defect in een gen
Marijke
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #2 Gepost op: Februari 03, 2008, 11:46:50 »

Maar niet alle witte kattten zijn doof, zoals wel eens beweert wordt.

Voor zover ik weet is het trouwens niet zo simpel om door een kom op de grond te laten vallen vast te stellen of ze hoort of niet.
Net zoals dove mensen verscherpen andere zintuigen om het gebrek aan gehoor op te vangen.

Het voelen van (geluids)trillingen is er daar één van
Marijke
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #3 Gepost op: Februari 03, 2008, 11:55:29 »

We hebben het toch nog maar eens uitgeprobeerd en meteen ook gemerkt hoe het komt dat het lijkt alsof ze wel hoort;

De eerste keer schoot ze inderdaad weg, maar pas na een seconde of zo. De andere kat sprong meteen weg. We vermoeden dus dat ze het wel degelijk niet gehoord heeft, maar toch maar wegliep omdat de andere kat dat 'signaal' gaf.

We hebben het iets daarna nog een tweede keer geprobeerd toen ze om het hoekje iets was gaan eten. Heb het kommetje vlak achter haar gegooid en ze reageerde amper. Zeker niet geschrokken, ze heeft zich enkel even uit de baan van de projectielen verwijderd  Grin
vampke
Global Moderator
Full Member

Bekijk profiel
« Antwoord #4 Gepost op: Februari 07, 2008, 03:20:53 »

heel goed zal ze alleszins niet horen Smiley
oolicks_rNb
Newbie
*

Bekijk profiel
« Antwoord #5 Gepost op: November 05, 2009, 06:56:19 »

Heb het kommetje vlak achter haar gegooid en ze reageerde amper. Zeker niet geschrokken, ze heeft zich enkel even uit de baan van de projectielen verwijderd We hebben het iets daarna nog een tweede keer geprobeerd toen ze om het hoekje iets was gaan eten.

« vorige volgende »
Ga naar: